So scared of this

kunde inte uppdatera igår...Har varit en hemsk dag igår och en hemsk natt!

Tingeling har haft kolik!


Jag skulle precis åka ut till stallet efterskolan när Anna E ringde och sa att Tingis verkade ha kolik.
Jag och mamma for med ilfart ut till stallet där Anna gick och ledde Tingis på banan.
Det var så hemskt! Jag har nog aldrig varit så rädd i hela mitt liv för det var så hemskt att se henne sådär,alldeles matt och trött i ögonen och hon hade knappt några tarmljud alls och då och då försökte hon lägga sig ner i farten när man gick. Jag kände mig verkligen hemsk när jag var tvungen att piska henne på baken med grimskaftet för att hon inte skulle hinna lägga sig ner när hon fick sina "attaker" men det var ju för hennes eget bästa.

Ungefär en timme senare kom vetrinären dit och tittade på henne. Hon fick smärtstillande och lugnande eftersom hon var helt galen när vi skulle ge henne spruta. Sen så kände vetrinären på hennes mage ,lyssnade på tarmljud och sen fick hon stoppa in armen i tarmen för att kunna känna vad det var för fel. Hon hade en förstoppning i någon kurva och hon fick också spola i magsäcken på henne genom att köra in en jättetjock slang genom näsborren på henne in i magen och sedan se ifall det skulle komma någon vätska. Om det skulle komma mycket vätska uppmot flera liter så skule hon ha haft tarmvred. Usch när hon sa att det var därför man körde in en slang i näsan på henne blev jag verkligen rädd! Jag menar hur många skräckhistorier har man inte hört om tarmvred och då är det ju nästan bara att säga godnatt och sovgott. Som tur var hade hon inte tarmvred utan det verkar som en vanlig förstoppning.

Hon fick 10 liter dropp genom en 10 cm lång nål i halsen (!!) och så fick hon parafinolja och laxerande medel.

Sen var det bara att vänta.

Inatt har jag alldeles själv tillbringat halva dagen och hela natten hos henne och jag har inte sovit alls. Med jämna mellanrum gick jag ut och gick med henne lite grann och det gick bara bra. Natten har iallfall gått jättebra utan att de kommit tillbaka men hon bajsar inte så mycket. Inatt bajsade hon bara en hög och en hög till sen vid 6. sen har hon bajsat minst en hög till nu i hagen så jag tror det börjar komma igång och hon är supersur över att hon knappt för äta någonting.

Hon fick ju inte äta någonting i natt och nu när hennes mage börjar komma igång får hon äta små tussar hö i taget vilket irriterar henne jättemycket.

Jag tror ändå att hon mår bra nu för hon vill äta och man hör tarmljud och hon är pigg och glad och hennes humör är som det brukar vara. Men vem vet det kanske kommer tillbaka igen framemot eftermiddagen...

Just nu har jag inte sovit på ca 1½ dygn och inte kan jag göra det heller. Blir väll att lägga sig tidigt ikväll då.

Har ganska nyss varit ute hos henne igen och gett henne lite mera hö och lyssnat på magen. Det låter rätt bra ur magen på henne.

Jag hoppas verkligen att hon mår bra nu för det här har varit hemskaste dagen/natten på länge om inte den läskigaste!
Jag var så himla rädd att det skulle vara tarmvred. Eller något annat hemskt! Var länge sedan jag grät så mycket också..

är iallfall ledig från skolan idag eftersom jag borde ligga och sova men jag kan inte sova och det är irriterande!

Ska väll försöka göra det ändå. Vi hörs senare ikväll när jag varit ute hos Tingis igen..

Jag orkar inte prata vill bara att det ska bli fredag... Blir stall natt iallafall...





exakt sådär blev det för min häst du vet Fakur (sommar stallet) I våras.Men inte lika som din häst hade men matt som du sa och trött . Han åt inget och så. Var nog börgan på kolik . :( Men tillbringade du verkligen hela natten i stallet alldelens ensam?:)

2010-09-24 » 13:40:34

Gud va hemskt :O Va va orsaken till koliken?

2010-09-24 » 14:19:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback