Everything will be alright, trust me

Hade fått en fråga här som jag tänkte försöka ge mig på :)

Anonym: Hej du jag har ett stort problem, jag har världens bästa ponny men vet inte hur man rider i form...

Jaa, det är ju alltid olika för varje häst hur man ska gör för precis den men något som gäller alla är ju att för att få hästen att gå i form så ska man aktivera bakdelen, för formen ska alltid komma från bakdelen och jag tror att de är där ganska många gör fel att de direkt börjar grejja med handen för att hästen ska "böja på nacken" men då trampar den inte under sig som den ska göra.

Men man skulle kunna säga att en bra början är att tänka på sig egen sits. Sträck upp er och sätt er ordentligt på rumpan, börja sedan att driva på lite och ha ett stöd med skänkeln samtidigt som du plockar lite i tygeln. Tänk på att alltid ha sträckta tyglar och lika mycket som man tar i handen ska man driva på. Med de menar jag ju såklart inte att man ska sitta och slita i handen och banka med skänkeln utan att mjukt få de att vilja söka sig frammåt, neråt. Ta de lugnt i början eftersom både du och hästen ska komma igång, så man behöver inte korta upp tygeln helt i början utan gör de lite i omgångar.Sen ska man ju också driva lite grann, plocka lite i tygeln, krama lite med fingrarna och lirka lite på bettet och skapa lite små mjuka rörelser så att hästen känner att du vill någonting.  Tänk på att hålla liiiite liiite mer i yttertygeln och var något lättare i inner haden så den har något att ta stöd på. Samtidigt kan du lägga lite volter, göra lite serpentiner för att få hästen att böja sig runt dina skänklar. Tänk på att det är viktigt att allt ska funka i skritten innan man går över till trav. De många slarvar med är just att direkt när man skrittat fram så kortar man tyglarna och kommer fram i trav. Ta de lugnt och försök jobba med de i skritten och få de att lossna lite grann.

Hmm.. vet inte riktigt hur jag ska kunna förklara det för de är ju också svårt när jag inte sett din häst, och sen är inte jag världsbäst på att förklara och de är säkert folk som kommer komma med invändingar på de jag skrivit nu men något som alltid är bra är att träna för en tränare som känner din häst och vet hur den rör sig för de är så mycke lättare att säga vad du ska göra när man kan se helheten :) Men sen vet jag att vissa hästar har jättelätt att gå i form och vissa hästar får man verkligen jobba ihjäl sig på. Men jag tror att med rätt träning och rätt utrustning så kommer i stort sätt alla kunna rida sina hästar i en bra form :)






» Emma

Jätte bra förklarat! Jag hade nog förklarat samma sak. Som du säger att ofta har man för bråttom med att korta upp tygeln och börja trava och glömmer att rida skritten. Jag arbetar alltid en stund i skritt först med volter, serpentiner, flyttar för skänkeln i volten osv... Då blir det lättare att få med sig bakdelen redan från början då man sedan går över och rider i trav/galopp.

// Emma

2011-04-14 » 19:41:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback