Svar på komentar

SV: jag valde inte lösdrift för jag skulle inte vilja ha min häst på lösdrift året om i alla väder. jag vill att hon ska få bo inne helt enkelt. En ponny/häst som sover utomhus kan inte prestera lika bra som en som sover inne läste det någonstans och många har sagt det också :) På sommarn skulle jag kunne ha henne på lösdrift men det känns lite onödigt eftersom hon inte behöver allt gräs :) hon kommer nog få gå på bete på dagarna och sen stå inne på kvällen och om det behövs så kommer vi stöd fodra :)

Var det ett bra svar på din fråga? :)<3





det var inte jag som ställde frågan men jag tycker att det var ett bra svar! :D

2010-01-16 » 10:24:13

har inget emot folk som har häst i box men tycker det är för många som har fått fel uppfattning om lösdrift, tycker bara du ska läsa det här, så sjukt intressant tycker jag :) jag går hästskötarutbildningen så dethär har jag hört ett x antal gånger ;)



En häst som står uppstallad har sämre grundkondition och nervsystemet får mindre träning. Hästens kropp är byggd för rörelse- dom har långa ben och hjärtat sitter högt upp. Rörelse är viktigt för att blodet ska kunna cirkulera i den typen av kropp. Deras långa tarmsystem kräver också rörelse för att undvika matsmältningsproblem, kolik, magsår etc. Hästar i box har ofta problem med ledinflammationer- när hästen står stilla får ledbrosket ingen näringsförsörjning. Till slut finns det kanske inget ledbrosk kvar överhuvudtaget..



Lösdrift= friskare hästar. Hästarna slipper kolik, ledproblem och får leva ett naturligare liv. Hästarna mår bättre psykiskt.



Hästar är extremt känsliga för damm som finns i stallarna. Inte det damm som syns med blotta ögat, utan dom små partiklarna i form av mögel o bakterisporer från hö, halm etc. En häst på lösdrigt andas in 0.5 levande bakterie per liter luft. I ett stall upp till 2000 bakterier per liter (!!). Det gör att hästen presterar sämre, och vissa utvecklar kronisk bronkit.



En häst börjar känna sig kall först vid -30 (med sommarpäls -10, klippt päls -20).



Hästar är totalt okänsliga för vind och drag då vinden inte når ned till huden. Däremot försämras pälsen isolerande egenskaper med 50 % vid regn.

Även en klippt häst klarar lösdrift bra.

-

Säger inte att jag tycker du ska flytta din häst till lösdrift eller så, alla har sina hästar som dom vill men jag tycker bara att fler hästmänniskor ska veta att lösdrift inte alls är sämre för hästarna...

Det var bara det, ha det bra :)

2010-01-16 » 10:24:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback