Tutande tåg och skenande ponny!

Man kan ju säga att min och Alex intervallträning var mer eller mindre misslyckad...

Vi var på andra sidan vägen och då hade vi ridit kanske 8 km bort från stallet och precis när vi skulle galoppera så kom ett tåg och då stannade Tingis, men det kändes fortfarande inte som om hon skulle sticka, men sen började ju tågjävlet tuta som en galning och då fick hon panik och slängde sig runt och började skena hemmåt!!!

Fy tusan så förjävligt snabb hon är!! :O Det ända jag gjorde var att försöka bromsa som en galning. Men Tingis bara fortsatte och jag hade tappat båda stigbyglarna så jag försökta fiska upp de igen och hålla mig kvar. Efter ett tag fick jag fatt på stigbyglarna och så var Tingis också ganska trött så då blev det mer att jag stod upp i lätt sits lät henne springa på eftersom jag ändå inte fick stopp på henne. Men efter ett tag blev jag så förbannad att då släppte jag helt höger tygeln och tog tag med båda händerna i vänster tygeln och drog allt jag orkade. Nu vet jag faktiskt att man borde "ta och lätta" istället men det fungerade ju inte heller. Men jag lyckades få henne att svänga runt och stanna.

Jag visste inte vars Alex och Mailan var eller hur det hade gått för de för Tingis hade bara rusat iväg.
Jag försökte få henne att skritta mot där vi kom ifrån men då började hon bara stressa upp sig så då började hon snurra runt och sen så stod vi där. Men sen började hon snurra runt igen och då styrde jag henne mot ett dike fyllt med snö och då hoppade hon er i siket och hoppade runt där bland all snö och då höll jag verkligen på att trilla av men jag vägrade trilla av för jag ville inte att hon skulle springa över vägen. När vi kommit upp ur snödrivan fick vi möta av en bil och sen från andra hållet kom Alex och Mailan. De var som tur var oskadda men stackars Mailan var drypande av svett.

Det var väldigt tur att jag fick stopp på henne där jag fick för annars hade vi mött en bil på samma väg som vi sprang och då hade det nog varit godnatt och hejdå... :S

Alex verkade ha varit jätteorolig och undrade hur det hade gått med oss. Nu hade det ju gått bra och vi var oskadda. Vi satte Mailan som stoppkloss och sen så travade vi en bit så att de fick slappna av lite. Tingis var fortfarande ganska spänd men efter ett tag började hon också slappna av.

Sen så skrittade vi hela vägen hem. Sen tog vi ner de på banan en stund för att få trava de så de kunde slappna av och då kändes hon faktiskt ganska så fin. Lite spänd i ryggen kanske men annars fin. Jag frågade Alex också om hon tyckte att Tingis haltade men det gjorde hon som tur var inte. När vi tog in de linementerade jag hennes ben och lindade de.

Idag ska jag kolla och se om hon är värmeökad i något ben och kanske ta ner henne på banan för att kolla om hon haltar.. Men eftersom hon inte snubblade eller något sånt så tror jag inte att hon är halt men ändå. Jag ska nog rida henne på hacket på fredag så hon får vara utan bett ett tag.

Men jag är då inte avskräckt för på lördag ska vi ut i skogen igen. Men då kanske vi inte rider över järnvägen :)

Det blev ju ändå galoppträning men inte precis den galoppträning jag hade hoppats på...

Näe, nu ska jag fortsätta äta min frukost så uppdaterar jag när jag kommit hem från Tingis :)





 det här ville jag då inte skulle hända :S






Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback